Bací gran

Manises, finals del s. XV-primer terç del s. XVI

Ceràmica modelada, esmaltada i pintada

Alt. 12,5 cm. Diàm. 50 cm.  4.940 g
Aquesta peça es troba intregrada en les publicacions:

La loza dorada
Ceràmica Heràldica
Ceràmica
Manises, finals del s. XV-primer terç del s. XVI

Ceràmica modelada, esmaltada i pintada

Alt. 12,5 cm. Diàm. 50 cm.  4.940 g

Aquest bací de ceràmica té l’ala lleugerament inclinada, amb perfil troncocònic i el fons gairebé pla. La peça està realitzada a motlle; es tracta d’un gibrell de pisa daurada valenciana clàssica, de l’anomenat “estil orfebre”. Segons documentació de finals de segle XV, es tractaria d’una «bacina gran», terme que actualment podria equivaldre a «gibrell» o «bací». El seu preu era de 42 diners per unitat, unes vint vegades el que costava un plat comú de ceràmica daurada. No obstant això, tot i ser molt elevat, aquest preu feia referència a exemplars seriats i no a peces fetes per encàrrec, com en aquest cas.

La grandària, la minuciositat de la decoració i la presència d’un escut real indiquen que es tracta d’una peça encarregada per un membre de la reialesa -probablement Ferran II d’Aragó, el Rei Catòlic- a un taller de Manises, el centre productor de pisa més prestigiós de la Baixa Edat Mitjana. A l’anvers s’aprecia l’escut d’Aragó-Sicília sobre fons de solfes, puntes, flors de card i milans. A l’ala presenta una decoració amb trenta-quatre gallons en relleu, amb puntes, milans i solfes. El revers està decorat amb fulles de falguera, puntes i flors de card.

La loza dorada
Ceràmica Heràldica

La ceràmica daurada de la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 4 de juny-16 d’octubre de 2011.

La ceràmica heràldica de la Col·lecció Mascort i del Museu de Ceràmica de Barcelona. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 15 de juny-13 d’octubre de 2013.

Fernando II de Aragón. El rey que imaginó España y la abrió a Europa. Palacio de la Aljafería, Zaragoza, 10 de març-7 de juny de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

KASTNER, V., Hearst Castle. The Biography of a Country House. New York: Abrams, 2000.

CERDÀ, J. A., La loza dorada de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2011, p. 230, cat. 165.

CERDÀ, J. A., Ceràmica heràldica de la Col·lecció Mascort i del Museu de Ceràmica de Barcelona. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2013, p. 35, cat. 7.

CERDÀ, J. A., «Lebrillo», a Sesma, J. Á. (coord.), Fernando II de Aragón, el rey que imaginó España y la abrió a Europa. Zaragoza: Gobierno de Aragón, 2015, p. 348.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 83, cat. 43.

References:

Col·lecció de William Randolph Hearst, Hearst Castle, San Simeon (EE.UU). Subhastat a Parke-Bernet Galleries. New York, 1951, núm. 140.

Col·lecció de Jean del Castillo, Chateau de Cande, Monts, Indre-et-Loire (França).

Subhastat a Sotheby’s Londres (G.B.). 18 de novembre de 1955, núm.10.

Subhastat a Sotheby’s Londres (G.B.). 20 de març de 1959, núm. 14.

Altres