Pot de farmàcia

Ceràmica
Paterna-Manises, mitjan segle XV

Ceràmica tornejada, esmaltada, pintada de blau i daurat

28,5 cm (alt.), 9,8 cm (diàm. boca), 11,6 cm (diàm. base)
Aquesta peça es troba intregrada en les publicacions:

La loza dorada
Piezas escogidas
Ceràmica
Paterna-Manises, mitjan segle XV

Ceràmica tornejada, esmaltada, pintada de blau i daurat

28,5 cm (alt.), 9,8 cm (diàm. boca), 11,6 cm (diàm. base)

El pot és cilíndric amb repeu, boca ampla amb llavi exvasat i amb la part central del cos lleugerament més estreta, per a facilitar la subjecció amb la mà. Tota la superfície està ocupada per una decoració vegetal anomenada flors-llaç, que dóna nom a la sèrie, fulles de falguera i flors de briònia, entrellaçades amb tiges fines i circells.

La decoració de peces ceràmiques en reflex metàl·lic té el seu origen cap al segle IX a l’actual Iraq, i s’estendrà a la Península Ibèrica per Al-Àndalus, des del segle XI i fins a València, Catalunya i Aragó, i arribant al nord d’Itàlia. Els artesans aconseguiren aquesta decoració en daurat a partir de la barreja d’argiles, òxids, coure, plata…, sobre el vidriat ceràmic.

La loza dorada
Piezas escogidas

La ceràmica daurada de la Col·lecció Mascort, Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 4 de juny-16 d’octubre de 2011.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

CERDÀ MELLADO, J. A., La loza dorada de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2011, p. 188, cat. 113.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 62, cat. 22.

Altres