Gerra d’aiguamans

Ceràmica
Barcelona, segon terç del segle XVIII

Pasta ceràmica, tornejada, pintada en blau cobalt i esmaltada

60,3 cm (alt.), 20,4 cm (diàm. base), 20,4 cm (diàm. boca), 34 cm (diàm. màxim)
La loza catalana
Ceràmica
Barcelona, segon terç del segle XVIII

Pasta ceràmica, tornejada, pintada en blau cobalt i esmaltada

60,3 cm (alt.), 20,4 cm (diàm. base), 20,4 cm (diàm. boca), 34 cm (diàm. màxim)

L’aiguamans que us mostrem és una peça de ceràmica de grans dimensions. Té el cos globular, a la meitat superior, i el peu troncocònic, a la part inferior. El coll és cilíndric amb acanaladures i el llavi de la boca és recte. La peça descansa sobre un peu que li fa de peanya, en el que presenta una obertura circular a la part inferior per on es col·locava el broc o una aixeta, per la sortida de l’aigua. Té dues nanses verticals situades a la part alta del cos, i oposades, en forma de llangardaix, que al·ludeixen a la puresa de l’aigua continguda al recipient.

A part de les dimensions de la peça, el que més destaca és la seva decoració, amb un galió (que ostenta una bandera amb, possiblement, la creu de Sant Jordi), vist per l’aleta d’estribord, a tot drap, pintat amb dos tons de blau. A la dreta de la nau, presenta una costa amb unes ruïnes on es veuen dues columnes corínties i, al fons, un edifici, probablement una església, i vegetació diversa. A l’esquerra, mostra un altre galió més petit vist des de popa. Al revers de la peça, un personatge masculí d’esquenes amb un gran gos, i un altre personatge pescant.

La loza catalana

La ceràmica catalana de la Col·lecció Mascort, s. XIV-XIX. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 1 de juny-28 d’octubre de 2012.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

Ceràmica blava catalana de la Col·lecció Mascort. Peces seleccionades. Espai “El Forn”-Terracota Museu, La Bisbal d’Empordà, 18 de maig-31 desembre de 2018.

CERDÀ, J. A., La loza catalana de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2012, pp. 346-347, cat. 340.

Altres