Rajola

Ceràmica
Barcelona, segona meitat del segle XVIII

La peça que presentem per a tancar aquest mes d’octubre és una rajola d’oficis amb la representació de Diana, deessa de la caça, de la lluna i protectora de la natura en la mitologia romana, l’equivalent a la deessa grega Artemisa.

13,4 x 13,4 x 1,3 cm; 254 g
Aquesta peça es troba intregrada en la publicació:
Azulejos, paneles y socarrats
Ceràmica
Barcelona, segona meitat del segle XVIII

13,4 x 13,4 x 1,3 cm; 254 g

La rajola té forma quadrada i mostra un personatge femení de front, vestit amb túnica i amb una mitja lluna sobre el cap. Té un arc a la mà esquerra i va acompanyada d’un gos. A dreta i esquerra, la figura presenta dues palmetes, element vegetal que donarà nom a la sèrie. Les rajoles “d’oficis”, o “d’arts i oficis”, és el nom amb el que es coneix uns tipus de rajoles de ceràmica quadrades, normalment de 13,5 x 13,5 cm de costat, sorgides a mitjans del segle XVII i fins a finals del s. XIX. En la documentació antiga, rebien el nom de “rajoles de cacería”, perquè sovint s’hi representaven caçadors. Tot i que els motius que més s’hi van mostrar són figures masculines, i algunes femenines, en actitud de treballar, també s’hi van representar animals, flors, vaixells i altres personatges i figures del folklore popular inspirats en les auques. Amb aquestes rajoles es decoraven moltes de les zones humides de la casa, com aigüeres o cuines, i eren totes diferents a imitació de les auques, uns gravats molts populars sobre paper de quaranta-vuit vinyetes, on s’explicava un tema o una història amb imatges i rodolins. La temàtica podia ser religiosa, com els goigs dels sants o de la Mare de Déu, o també podia tenir un caire més didàctic, com el cas de les Faules d’Isop o temes populars com l’auca del Sol i la Lluna o la d’Arts i Oficis.

Aquesta peça es troba intregrada en la publicació:

Azulejos, paneles y socarrats

Rajoles, plafons i socarrats de la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 14 de juny-12 d’octubre de 2014.

CERDÀ, J. A., Azulejos, paneles y socarrats de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2014, cat. 356, p. 232.

Altres