Rajoles pintades

Convent dels Àngels, Barcelona, tercer quart del segle XVI

16,5 x 16,5 cm
Aquesta peça es troba intregrada en les publicacions:

Azulejos, paneles y socarrats
Convent dels Àngels, Barcelona, tercer quart del segle XVI

16,5 x 16,5 cm

La peça seleccionada d’aquest mes d’octubre és un conjunt de dues rajoles de paviment, molt sorprenents i alhora sinistres, procedents de l’antic convent dels Àngels de Barcelona. Les rajoles formen part de l’exposició 1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica, organitzada a la Fundació Mascort de Torroella de Montgrí, que gràcies a la bona acollida del públic hem pogut prorrogar fins al 27 de febrer de 2022.

Les dues rajoles són quadrades i estan pintades de color blau amb trepa, una tècnica decorativa que consisteix en l’aplicació del pigment -en aquest cas, òxid de cobalt-, sobre la cobertura estannífera amb una plantilla calada o retallada. Les rajoles representen una calavera amb unes tíbies creuades, una en blau sobre fons blanc, i l’altra en reserva, tancades per una sanefa.

Aquestes dues rajoles formen part d’un conjunt més nombrós repartit per diverses col·leccions. En algunes publicacions van aparèixer com a procedents del monestir de Santa Maria de Jonqueres de Barcelona, i s’explicava que les rajoles blanques corresponien a les sepultures de novícies, mentre que les més fosques eren destinades a les monges professes. Però, posteriorment, sabem que procedeixen del convent del Àngels de Barcelona, que fou venut a l’empresari i polític Damià Mateu (1863-1935) el 1906, i que a partir de l’any 1924 passà a formar part del magatzem de ferros i dels tallers de cotxes de la fàbrica Hispano Suiza a Barcelona. Les rajoles, per indicació dels nous propietaris, van ser extretes del magatzem de ferros.

Des de l’Edat Mitjana, la calavera és el símbol de la mort en el cristianisme i significa “memento mori”, que vol dir “recorda que moriràs”.

Azulejos, paneles y socarrats

Rajoles, plafons i socarrats de la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 14 de juny – 12 d’octubre de 2014.

1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 12 de juny – 27 de febrer de 2022.

CERDÀ, J. A., Azulejos, paneles y socarrats de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2014, p. 195, cat. 222a-222b.

ROMERO, A.; CERDÀ, J. A., Butlletí Informatiu de Ceràmica. Revista de l’Associació Catalana de Ceràmica. Barcelona: Associació Catalana de Ceràmica, 2020, p. 100, cat. 174-175.

Altres