Peinture

La reina Margarita d’Àustria amb la nana doña Sophia
Juan Pantoja de la Cruz (Valladolid, 1553- Madrid, 1608)
Madrid, c. 1601
Oli sobre tela

198 x 119,5 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

El arte de la pintura y el dibujo
Peinture

La reina Margarita d’Àustria amb la nana doña Sophia
Juan Pantoja de la Cruz (Valladolid, 1553- Madrid, 1608)
Madrid, c. 1601
Oli sobre tela

198 x 119,5 cm

El quadre és un retrat de la reina Margarita d’Àustria (1584-1611) esposa de Felipe III d’Espanya (1578-1621) pintat per Juan Pantoja de la Cruz (1553-1608), pintor de cambra de la cort espanyola des de 1596. La reina Margarita, filla de l’arxiduc Carlos II de Estiria i de María Ana de Baviera, està embarassada de la seva primera filla Ana María Mauricia, futura reina consort de França pel seu matrimoni amb Lluis XIII, i futura mare de Lluis XIV de França, el Rei Sol. L’acompanya la nana Sophia que sosté un mico tití lleó daurat (leontopithecus rosalia), actualment en perill d’extinció i oriünd de la selva atlàntica del Brasil. En l’angle superior dret es pot llegir la inscripció «MARGARETA ARCHIDUCESA/REGINA HISPANIA».
Es coneix una altre retrat similar, conservat al Kunsthistorisches Museum de Viena, procedent del castell d’Ambras, a Innsbruck, i atribuït a Bartolomé González (1564-1627), deixeble de Juan Pantoja de la Cruz.

La reina està representada de cos sencer, porta un vestit i una capa que la cobreix fins als peus. Les dues peces són negres i estan brodades amb figures geomètriques en or i plata, amb puntes de metall i joies a manera de botons. Enriquint el conjunt, la reina està retratada amb el “Joyel rico”, un grup de joies format pel diamant conegut com “El estanque” i per la perla “La peregrina”. La nana Sophia també porta un vestit similar al de la reina, amb tons vermells, i les dues porten gorgera, un coll de punta prisat en ones i emmidonat, molt de moda en les classes altes del s. XVII. Les dues també llueixen tocat i arracades similars. El fet de que la nana Sophia vagi vestida com una adulta, ens confirma que no es tracta d’una nena.

El arte de la pintura y el dibujo

El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 27 de juny-12 d’octubre de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

CREIXELL, R. M., El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2015, pp. 60-63, cat. 13.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 106, cat. 63.