La plaça de Torroella de Montgrí

Peinture
Joaquim Mir Trinxet (Barcelona, 1873-1940) Torroella de Montgrí, 1935

Joaquim Mir Trinxet va ser un pintor excepcional i apassionat que ha estat considerat com un dels màxims exponents de la pintura catalana de la primera meitat del segle XX. Mir aconseguí renovar el gènere paisatgista i se’l considera el creador d’un postimpressionisme propi.

Mir, en aquest oli, retrata una part de la Plaça de la Vila un dia de mercat, amb les voltes de la Casa del Rellotge de Sol de teló de fons i algunes venedores de verdures. La composició es destaca pel traç lliure de la pinzellada, que construeix les formes a partir de les taques de color, com les dones assegudes en les cadires de balca. El resultat és una escena molt viva i lluminosa, on l’artista mostra el domini del color, aconseguint una harmonia cromàtica que combina les tonalitats suaus amb les més intenses.

Joaquim Mir i José María Mascort havien coincidit en diferents exposicions i concursos, com el de pintura celebrat a Montserrat l’any 1931, i molt probablement es coneixien amb anterioritat. Mir farà una estada a Torroella de Montgrí de juny a novembre de 1935 i deixarà obres admirables de Torroella i l’Estartit, com aquest oli de la Plaça de la Vila, dedicat a Clara Galibern de Rezende, mare de José M. Mascort Galiben: « [a D.] Clara Galibern / J. Mir ».

43 x 35 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

José María Mascort
Pintura española en la Colección Mascort
Peinture
Joaquim Mir Trinxet (Barcelona, 1873-1940) Torroella de Montgrí, 1935

43 x 35 cm

Oli sobre tela

José María Mascort
Pintura española en la Colección Mascort

Francesc Gimeno i els paisatgistes del Montgrí, Museu de la Mediterrània Can Quintana. Torroella de Montgrí, 15 de setembre de 2007-28 de gener de 2008 / Museu d’Art de Girona, 16 de febrer-25 de maig de 2008.

Els Mascort de la Fundació Mascort. Visions per al record. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 20 de juny-20 de setembre de 2009.

Atles paisatgístic de les terres de Girona. Museu d’Història de Sant Feliu de Guíxols, 23 d’octubre de 2010-9 de gener de 2011.

Pintura espanyola a la Col·lecció Mascort. Visions 1800-1950. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 4 de juny-16 d’octubre de 2016.

SEGURANYES, M., Francesc Gimeno i els paisatgistes del Montgrí. Torroella de Montgrí/Girona: Museu de la Mediterrània-Can Quintana/Museu d’Art de Girona, 2007, pp. 102-103, fig. 68.

CREIXELL, R. M., José María Mascort. La força del paisatge. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2009, p. 35, fig. 18b.

CREIXELL, R. M., Pintura española en la Colección Mascort. Visiones 1800-1950. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2016, pp. 200-201, cat. 70.