CAP DE QVIERS en Catalogne

Gravat

Sébastien de Pontault, sieur de BEAULIEU (c. 1612-1674)
Nicolas Cochin (Troyes, 1610-París, 1686) – gravador

Gravat sobre paper

Petja: 45,2 x 54,5 cm, full: 46,5 x 65 cm
La Cartografía de la Colección Mascort
Gravat

Sébastien de Pontault, sieur de BEAULIEU (c. 1612-1674)
Nicolas Cochin (Troyes, 1610-París, 1686) – gravador

Gravat sobre paper

Petja: 45,2 x 54,5 cm, full: 46,5 x 65 cm

El gravat presenta dues parts diferenciades, emmarcades per una orla decorada amb motius vegetals amb fulles i flors d’acant. La part superior, utilitzant una altra planxa, presenta un cortinatge amb un medalló amb el retrat de Louis II de Bourbon-Condé, príncep de Condé (París, 1621-Fontainebleau, 1686), virrei a Catalunya i casat amb una neboda del cardenal Richelieu, príncep a qui Beaulieu havia acompanyat en diverses campanyes. El medalló està envoltat per una cinta amb un nus a la part inferior, del qual en penja una guirlanda de llorer amb dos amorets a cada costat amb un joc de panòplies.

A la part inferior ens mostra una vista de Cadaqués des del mar i des del punt de vista de l’exèrcit invasor. Correspon al setge de 1655, entre el 10 i el 27 de maig, en un intent de l’exèrcit francès de recuperar posicions en el front català, davant les tropes espanyoles. El gravat mostra les muralles, les torres i els baluards de defensa amb la posició de les portes i de l’església, així com també la presència d’un petit fort al turó de les Creus, a més d’altres llocs senyalats amb lletres, que es descriuen a la part inferior del gravat. El setge consistia en una empresa mixta amb la flota francesa assetjant per mar i els esquadrons d’infanteria per via terrestre, pels dos costats.
L’obra de la qual formava part aquest gravat de Cadaqués, Les Glorieuses Conquestes de Louis le Grand Roy de France et de Navarre dediées au Roy o Grand Beaulieu, tal i com la coneixem, es tracta d’un compendi de làmines in-folio gravades, conservades al Museu del Louvre, en dos o tres volums, d’escenes militars, setges de batalles i perfils de ciutats. És una obra molt difícil de trobar completa, ja que es va imprimir per separat i també es venien en fulles soltes. Un dels exemplars més coneguts va ser publicat l’any 1694 per Reine-Michèle de Beaulieu, neboda de Beaulieu, qui continuà i publicà la seva magna obra.

La Cartografía de la Colección Mascort

La Cartografia de la Col·lecció Mascort. Escenes de la història. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 16 de juny-14 d’octubre de 2018.

PADROSA GORGOT, I., La Cartografía de la Colección Mascort. Escenas de la Historia. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2018, pp. 196-197, cat. 79.