Acció nominativa “Acción de cien duros, número 3663”

Gravat
Compañía del Camino de Hierro de Barcelona a Mataró Barcelona, 29 de gener de 1846

Paper

34,5 x 36,5 cm
Piezas escogidas
Gravat

Paper

34,5 x 36,5 cm

Les accions i obligacions, són documents mercantils emesos per les societats i companyies per a finançar la construcció i l’explotació dels seus projectes amb capital privat dels subscriptors de les accions. En aquest cas, correspon a la línia de ferrocarril que anava de Barcelona a Mataró.

L’origen d’aquest projecte empresarial es troba a Cuba, on Miquel Biada Bunyol (1789-1848), un mataroní que havia anat “a fer les Amèriques”, va presenciar la construcció del tram de L’Havana a Bejucal del ferrocarril de La Habana a Güines, i va decidir tornar a Catalunya amb el ferm propòsit de construir, primer, un camí de ferro entre Barcelona i Mataró i, més endavant, fins a la frontera amb França.

L’empresa fou complicada i costosa, i Biada hagué de recórrer a capital estranger i als amics, com Josep Maria Roca, establert a Londres i relacionat amb l’enginyer anglès Joseph Locke, qui elaborà el projecte. I, per culminar aquesta aventura, van haver de recórrer a capital privat a través de les accions nominatives, per aconseguir la concessió definitiva l’any 1846.

Piezas escogidas

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

IBÁÑEZ, J., Acciones españolas. La historia gráfica de los títulos españoles. Madrid: Bancoval: 2001, p. 66.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 169, cat. 122.