Socarrat

Paterna, mitjans del segle XV

Terracota policromada

43 x 43 x 4 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

Ceràmica Heràldica
Azulejos, paneles y socarrats
Céramique
Paterna, mitjans del segle XV

Terracota policromada

43 x 43 x 4 cm

Aquesta placa presenta, dins un marc quadrat amb una motllura de bossell, un elm de tres quarts amb una guirlanda vegetal sobreposada de la que neix una cimera amb el cap d’una dona vista de front, amb un pentinat singular. De la cimera en surten els llambraquins, dues bandes retallades en forma de fulles d’acant, acabades en bola en forma de card o d’escarxofa. Segons la tradició, aquest elm correspon a un dels emblemes heràldics que adoptà Ramon Rabassa de Perellós com a record del torneig en el què participà en honor a la reina Juana II de Nàpols (Zadar, Dalmàcia, 1371-Nàpols, 1435).

La Col·lecció Mascort també conserva un exemplar de rajola de paviment en blau i morat amb el mateix emblema i procedència. Diversos exemplars com aquest socarrat, juntament amb un altre model amb un peix sobre un pa i aquest sobre un pergamí, es van trobar durant unes reformes al Palau de Dosaigües, reutilitzats com a materials de construcció.

Ceràmica Heràldica
Azulejos, paneles y socarrats

La ceràmica heràldica de la Col·lecció Mascort i del Museu de Ceràmica de Barcelona. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 15 de juny-13 d’octubre de 2013.

Rajoles, plafons i socarrats de la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 14 de juny-12 d’octubre de 2014.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

CERDÀ, J. A., Ceràmica heràldica de la Col·lecció Mascort i del Museu de Ceràmica de Barcelona. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2013, p. 45, cat. 33.

CERDÀ, J. A., Azulejos, paneles y socarrats de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2014, p. 328, cat. 656.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 50, cat. 11.