Plat d’engany

Lleida, segona meitat del s. XVII-inicis del s. XVIII

Ceràmica

3,3 cm d’alt, 22 cm Ø
Cette pièce est intégrée aux publications:

Céramique
Lleida, segona meitat del s. XVII-inicis del s. XVIII

Ceràmica

3,3 cm d’alt, 22 cm Ø

La peça escollida d’aquest mes de gener és un plat de ceràmica anomenat « d’engany » o, tal com apareix en la documentació de l’època, « plat de les olives ». Aquests plats són peces ceràmiques exclusivament decoratives, destinades a provocar sorpresa amb la il·lusió òptica, ja que reprodueixen tot tipus d’aliments amb gran precisió.

Aquesta peça la podeu veure a l’exposició 1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica fins el 27 de febrer, a la Casa Galibern.

El plat és circular, amb ala i base anular, i està decorat amb blau i verd.  L’ala mostra una decoració en blau cobalt amb dues sanefes vegetals, una de panotxes i una de petits núvols amb semicercles. El fons del plat presenta cinc panotxes més disposades radialment i, entre elles, cinc olives tridimensionals pintades en verd.

A la ciutat de Lleida és on s’han localitzat els forns que van produir pisa blava i policroma des de la segona meitat del segle XVII fins a principis del XVIII. Les peces anaven decorades amb elements vegetals, com panotxes i fulles partides, que donaran nom a les sèries. Aquestes decoracions rebien influències de Barcelona, Talavera de la Reina i Ligúria (Itàlia), entre altres centres.

La tècnica de la il·lusió òptica, o trompe-l’œil, es va posar molt de moda a l’Europa dels segles XVIII i XIX, sobretot a França, i s’aplicava en diferents arts. En ceràmica, es van fabricar peces en tots els grans centres productors, com Talavera de la Reina, Moustiers i Sèvres (França).

Aquesta peça es troba intregrada en les publicacións:

Des expositions:

La ceràmica catalana de la Col·lecció Mascort, s. XIV-XIX. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 1 de juny – 28 d’octubre de 2012.

Ceràmica blava catalana de la Col·lecció Mascort. Peces seleccionades. Espai “El Forn”-Terracota Museu, La Bisbal d’Empordà, 18 de maig – 31 desembre de 2018.

1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 12 de juny – 27 de febrer de 2022.

Bibliographie:

CERDÀ, J. A., La loza catalana de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2012, p. 177, cat. 88.

ROMERO, A.; CERDÀ, J. A., Butlletí Informatiu de Ceràmica. Revista de l’Associació Catalana de Ceràmica. Barcelona: Associació Catalana de Ceràmica, 2020, p. 103, cat. 186.