Verge amb Nen

Escultura
Antonio di Matteo di Domenico Gamberelli, Rossellino (1427-c.1479) (atrib.) Florència, c. 1455-1460

Cartapesta policromada

73,5 x 47 cm
Aquesta peça es troba intregrada en les publicacions:

El arte de la pintura y el dibujo
Escultura

Cartapesta policromada

73,5 x 47 cm

L’obra està atribuïda a l’escultor italià Antonio di Matteo Gamberelli, conegut amb el sobrenom de Rossellino, per ser pèl-roig. Va ser deixeble del seu germà Bernardo i del gran mestre Donatello. Antonio Rossellino, ja en la seva època, va ser elogiat per la delicadesa i el refinament de les seves obres.

En aquesta peça ens presenta una de les seves iconografies preferides, la figura de la Verge asseguda, com a mare (madonna) amb el Nen a la seva falda. L’artista, tant amb la Verge com amb el Nen, va saber impregnar-los d’una actitud i aspecte molt humanitzat, seguint els cànons que marcava el quatroccento italià.

Malauradament, l’obra ha arribat als nostres dies amb la quasi totalitat de la seva policromia perduda, i les restes que en queden s’han ennegrit amb el pas del temps.

Aquest tipus d’obres estaven destinades a la devoció particular i a la decoració de les estances privades i, en certa manera, eren produïdes de forma seriada. Se’n coneixen unes cinquanta rèpliques realitzades amb diferents tècniques: terracota, guix, marbre, etc. En totes elles, es representa la Verge amb el Nen a la falda, però amb petites variacions decoratives en els vestits i en el fons de la composició.

La tècnica de la cartapesta, en la majoria d’ocasions, estava destinada a fer objectes artístics efímers, com màscares, maquetes, globus terrestres, entre altres. Tanmateix, artistes de la vàlua de Jacopo della Quercia, Benedetto da Maiano, Jacopo Sansovino, Bernini, i el mateix Donatello, entre molts d’altres, van utilitzar aquesta tècnica en alguna de les seves obres.

El arte de la pintura y el dibujo

L’art de la pintura i el dibuix. Visions 1400-1800. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 27 de juny-12 d’octubre de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

CREIXELL, R. M., El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2015, pp. 4649, cat. 9.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 63, cat. 23.