L’apòstol Sant Jaume

Àrea de Girona, segle XIV

Alabastre policromat

88 x 30 x 22 cm
Aquesta peça es troba intregrada en les publicacions:

De la exquisitez a lo cotidiano
Escultura
Àrea de Girona, segle XIV

Alabastre policromat

88 x 30 x 22 cm

La imatge presenta a l’apòstol Sant Jaume el Major dempeus, caracteritzat com a pelegrí. Porta tiara anular decorada amb una petxina de Sant Jaume a la part frontal més elevada. Vesteix túnica, capotell i capot de viatge, i a la seva esquerra penja un sarró o escarsella, amb una altra petxina en el tancament. Com atribut, a més de les dues petxines esmentades, porta un llibre, subjecte amb la mà esquerra. Li falta l’avantbraç dret on s’articularia el bordó del que, potser, penjaria una carbassa-cantimplora. L’escultura conserva abundants restes de policromia de color ocre, blau, negre i vermell. Tot i que no tota l’escultura estava policromada, doncs es deixava part de l’alabastre a la vista per poder apreciar la bellesa de les transparències del mineral.

A Beuda hi trobem unes pedreres d’alabastre, una varietat de guix, explotades ja en època romana i emprades durant l’Edat Mitjana per l’elaboració de retaules i escultures.

De la exquisitez a lo cotidiano

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

BARRACHINA, J., “El apóstol Santiago el Mayor”, a CREUS TUÈBOLS, A., De la exquisitez a lo cotidiano. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2016, pp. 203-205.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 47, cat. 8.