Fragments de tapís

Flandes, Tournai (?), 1440-1460

Llana, lli i cotó

77 x 214 cm 160 x 104 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

De la exquisitez a lo cotidiano
Objet
Flandes, Tournai (?), 1440-1460

Llana, lli i cotó

77 x 214 cm 160 x 104 cm

El fragment de tapís horitzontal presenta tres caps, el d’una santa abadessa, una santa màrtir amb la palma i un sant barbut i, al costat esquerra, l’escut de Castella i Lleó invertit. A la part superior, s’entreveuen les lletres “Img…”, que probablement refereixin a Imago (imatge).

El fragment de tapís de format vertical mostra un cos sense cap, vestit amb hàbit i capa. Amb el braç dret sosté un llibre i amb la mà esquerra, un pergamí. Presenta una filactèria amb la inscripció: “DMS PATER PREDICATORU” (Dominus Pater Predicatorum), en referència a Santo Domingo de Guzmán, fundador dels pares predicadors o dominics; i una altra on es llegeix “-AS DE CUCULLA”, en referència, probablement, a San Millán de la Cogolla.
Tot sembla indicar que el tapís, que en la seva forma original representava a la Mare de Déu amb el Nen envoltada de sants nascuts en terres hispàniques, va ser encarregat per a la casa reial de Castella i Lleó. El trobem en l’inventari del béns de la reina Juana Enríquez, esposa de Joan II d’Aragó (1458-1479) i mare de Ferran II d’Aragó, el Rei Catòlic. El 1503, aquesta mateixa peça era propietat de la seva esposa Isabel la Catòlica, en la seva col·lecció de l’Alcázar de Segovia. Quan va traspassar la reina, aquesta peça es va guardar, com la resta dels seus tapissos, a la Capilla Real de Granada, on la sobirana va ser enterrada. Es pot seguir la seva pista fins al segle XIX, quan va ser esquinçat durant les desamortitzacions; i podria ser que aquests fragments haguessin estat comprats pel pintor Marià Fortuny, l’any 1871, que finalment els va revendre a París, després de la seva mort. Un altre fragment del mateix tapís es conserva al Fine Arts Museums de San Francisco, a Estats Units.

De la exquisitez a lo cotidiano

Fernando II de Aragón. El rey que imaginó España y la abrió a Europa. Palacio de la Aljafería, Zaragoza, 10 de març-7 de juny de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

ZALAMA, M. A, « Fragmento del tapiz Santos de España« , a SESMA, J. Á. (coord.), Fernando II de Aragón, el rey que imaginó España y la abrió a Europa. Zaragoza: Gobierno de Aragón, 2015, p. 316.

ZALAMA, M. A., « Fragmento del tapiz Santos de España« , a CREUS TUÈBOLS, A., De la exquisitez a lo cotidiano. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2016, pp. 161-163.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 54, cat. 15.