Caixa d’olors

França, segle XVIII

Ànima de fusta, pell gofrada i daurada, amb guarnicions de plata

16 x 22 x 7 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

Alguns mobles singulars
Objet
França, segle XVIII

Ànima de fusta, pell gofrada i daurada, amb guarnicions de plata

16 x 22 x 7 cm

Es tracta d’una caixa d’olors que servia per a contenir herbes aromàtiques. Les males olors s’han intentat de dissimular al llarg de les èpoques mitjançant encens, ungüents i perfums, des de les civilitzacions més antigues fins avui dia.

La caixa és rectangular, de fusta i simula un llibre. A l’exterior, imitant les cobertes, la fusta està recoberta amb pell gofrada i daurada, amb dues guarnicions de plata repujada que simulen el tancament. El llom presenta la següent inscripció, en francès, amb lletres daurades: “DELICES DE LA NEZ POUR MADAME LA DUCHESE DE SESA » (Delícies del nas per la senyora Duquesa de Sessa).

L’interior presenta una làmina fina de metall que protegeix la fusta. La caixa s’obre amb una tapa daurada de fusta per la part superior.

Aquesta peça segurament va formar part de l’aixovar civil domèstic de la família del ducat de Sessa, un títol nobiliari espanyol creat pel rei Ferran el Catòlic l’any 1507. El primer duc va ser el Gran Capitán, Gonzalo Fernández de Córdoba y Enríquez de Aguilar. El seu nom prové del municipi italià de Sessa Aurunca, a la província de Caserta.

Alguns mobles singulars

Girona a l’època moderna: de l’obrador al baluard. Ajuntament de Girona-Museu d’Història de Girona, 29 d’octubre de 2014-29 de març de 2015.

Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 12 de juny-26 de setembre de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

CREIXELL, R. M., Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2010, p. 62.

CREIXELL, R. M., Noblesa obliga. L’art de la casa a Barcelona, 1730-1760. Perpignan: Presses Universitaires de Perpignan, 2013, p. 144, il. 126.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 136, cat. 91.