Santa Caterina d’Alexandria i Sant Vicenç Màrtir

Bernat Martorell (Sant Celoni, 1390-Barcelona, 1452) Barcelona, 1445-1452

Pintura al tremp sobre fusta

78 x 11 cm
This piece is integrated into the publications:

El arte de la pintura y el dibujo
Painting
Bernat Martorell (Sant Celoni, 1390-Barcelona, 1452) Barcelona, 1445-1452

Pintura al tremp sobre fusta

78 x 11 cm

Els dos fragments pertanyen al retaule de la Transfiguració (o del Salvador) de la catedral de Barcelona, obra de Bernat Martorell, un dels pintors més importants de l’art gòtic català. El retaule fou encarregat pel bisbe Simó Salvador (La Selva del Camp, 1369-Roma, 1445) per a la seva capella funerària. Actualment, i després de diversos trasllats, el retaule es troba instal·lat a la capella de Sant Benet, a la capçalera del costat de l’Epístola de la mateixa catedral.

Les dues obres formaven part del guardapols del retaule, un marc voladís que l’envoltava i que servia per protegir-lo de la pols. Representen a Sant Vicenç Màrtir, de tres quarts, amb dalmàtica vermella, palma i una pedra de molí, i a Santa Caterina d’Alexandria, també de tres quarts, amb corona i roda dentada. Per sobre i per sota de les figures, hi ha fullaraca daurada en relleu feta amb la tècnica decorativa del pastillatge, que consistia en donar relleu amb una pasta feta de guix i cola.

Per la disposició de perfil dels cossos, Sant Vicenç Màrtir anava situat al costat dret del retaule, mentre que la santa ho estava a l’esquerre, ambdós mirant cap al carrer central del retaule. I, per la disposició diferent del fullatge, es pot endevinar que anaven situats en dos carrers a diferent alçada.

El arte de la pintura y el dibujo
Exhibitions:

El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 27 de juny-12 d’octubre de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

Bibliography:

CREIXELL, R. M., El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2015, pp. 40-41, cat. 5 i 6.

BARRACHINA, J., «Más sobre el guardapolvo del retablo de la
Transfiguración, de Bernat Martorell», Locus amoenus, 14, 2016,
pp. 7-18.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 58, cat. 18.