Vista de Palamós des de La Fosca

Lorenzo Possi (Pistoia, Toscana, 1637- ?) 1676

Tinta i aiguada

26 x 42 cm
Aquesta peça es troba intregrada en la publicació:
El arte de la pintura y el dibujo
Dibuix
Lorenzo Possi (Pistoia, Toscana, 1637- ?) 1676

Tinta i aiguada

26 x 42 cm

El dibuix està realitzat amb tinta, aiguada marró i blava. La vista, de format horitzontal, s’enquadra en un marc traçat per dues línies, l’exterior més fina, amb una cartel·la acolorida en vermell, amb el títol «La Plaza de Palamos Vista da la Parte de la Foscha sobre la Colina», a la part central superior. A la part inferior i ocupant tota l’amplada, l’autor hi situa la llegenda identificativa dels elements arquitectònics indicats amb lletres. A més, en l’extrem del roleu hi podem llegir «Possi» i «Agosto 1676», l’autoria i la datació de la peça.

El punt escollit per l’artista per a recrear la imatge de la població és un dels aspectes més destacables del dibuix. A diferència d’altres vistes, on es presenta un Palamós vist des del mar, Possi va optar per mostrar la població des de La Fosca, obtenint una visió nova, que reforça la idea del coneixement del terreny amb finalitats estratègiques, assenyalant els edificis més importants i emblemàtics, així com els objectius susceptibles d’ésser atacats i defensats en cas de conflicte, com són la torre de l’homenatge, el convent de Sant Agustí, el fort, les muralles, les portes, el polvorí, l’església, l’hospital, els baluards, el port, el quarters de cavalleria, les trinxeres i el pou.

Lorenzo Possi és conegut per ser l’autor de l’atles Piante d’Estremadura, e di Catalogna, un manuscrit format per 34 plànols i 18 vistes de diferents ciutats i places fortes de Catalunya, Extremadura i Portugal, i 4 plànols generals de fronteres, tres de Catalunya i un de la frontera hispano-portuguesa, conservat al Museo Galileo, Istituto e Museo di Storia della Scienza de Florència. L’any 1687 el va regalar a Fernando de Medici, primogènit i hereu del Gran Duc de la Toscana, Cosimo III, amb la intenció d’aconseguir un nou destí. En aquest atles hi trobem dos dibuixos més de Palamós, vist des del mar, amb el mateix tipus d’enquadrament i de disposició de cartel·les explicatives. Cal esmentar que Possi està documentat a Palamós com el responsable de la construcció de la ciutadella, dels baluards defensius, de la fortificació del port i de dos quarters de cavallaria i d’infanteria.

Aquesta peça es troba intregrada en la publicació:

El arte de la pintura y el dibujo

El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 27 de juny-12 d’octubre de 2015.

MARTÍN ROIG, G., «Els espais del 1714 a Palamós», SAMP, Palamós: Ajuntament de Palamós, 2014.

SÁNCHEZ RUBIO, C.; TESTÓN NÚÑEZ, I., El Atlas Medici de Lorenzo Possi, 1687. «Piante d’Estremadura, e di Catalogna». Badajoz: 4 Gatos, 2014.

CREIXELL, R. M., El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2015, pp. 12-15.