Làmina il·lustrada a mà, Falcons

Dibuix
Hilary Burn (Macclesfield, Regne Unit, 1946)

Tinta, llapis grafit, aquarel·la
Làmina 28 del vol. 2 del Handbook of the Birds of the World

62 x 48 cm
Tots els ocells i mamífers del món
Dibuix
Hilary Burn (Macclesfield, Regne Unit, 1946)

Tinta, llapis grafit, aquarel·la
Làmina 28 del vol. 2 del Handbook of the Birds of the World

62 x 48 cm

La família Falconidae pertany a l’ordre Falconiformes, que també inclou els falcons de selva sud-americans i els caracara. El gènere Falco, és a dir, els considerats com a veritables falcons, representen 38 espècies diferents en tot el món, de les quals 7 es poden observar a casa nostra, que són el xoriguer comú i el petit, l’esmerla, el falcó cama-roig, el falcó mostatxut, el falcó de la reina i el falcó pelegrí.

El falcó pelegrí, quan caça, pot arribar als 300 km/h en els seus picats, i per això, tant ell com les altres tres espècies paleàrtiques, com són el falcó llaner, el sagrat i el grifó, han estat utilitzats per la falconeria, molt estesa entre la noblesa europea a l’Edat Mitjana, i que actualment ha quedat relegada a uns milers d’aficionats a tot el món, sobretot en els països àrabs.

Realment va ser un gran repte pels humans utilitzar les habilitats caçadores dels falcons en benefici propi, tant per menjar, com per diversió, com per interceptar els coloms missatgers en l’època en que eren un sistema de comunicació.

Actualment, també s’utilitzen els falcons per allunyar grans ocells dels aeroports comercials i evitar accidents, una tècnica que va iniciar el famós Félix Rodríguez de la Fuente (Poza de la Sal, Burgos, 1928 – Shaktoolik, Alaska (USA), 1980).

En aquesta làmina podem observar, d’esquerra a dreta i de dalt a baix, les següents espècies:
1-2: Falco biarmicus; 3: Falco jugger; 4-5: Falco cherrug; 6-8: Falco rusticolus; 9: Falco mexicanus; 10-19: Falco peregrinus (detall de la imatge); 20: Falco fasciinucha.

Tots els ocells i mamífers del món

Tots els ocells i mamífers del món. 30 anys de Lynx Edicions. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 23 de novembre de 2019 – 2 de maig de 2021.

Del HOYO, J.; ELLIOTT, A.; SARGATAL, J., Handbook of the Birds of the World. Ostrich to Ducks. Barcelona: Lynx Edicions, 1994, vol. 2, p. 272, làm. 28.

Del HOYO, J.; SARGATAL, J., Tots els ocells i mamífers del món. 30 anys de Lynx Edicions. Torroella de Montgrí/Bellaterra: Fundació Privada Mascort/Lynx Edicions, 2019, p. 40.