La Fira de Sant Andreu a Fora Portal

Torroella de Montgrí, 30 de novembre de 1906. Josep Esquirol Pérez (1873-1931)

Targeta postal. Còpia de revelatge al gelatinobromur de plata

9 x 14 cm
Vides privades
Torroella de Montgrí, 30 de novembre de 1906. Josep Esquirol Pérez (1873-1931)

Targeta postal. Còpia de revelatge al gelatinobromur de plata

9 x 14 cm

Avui, 30 de novembre, és una diada important per a Torroella de Montgrí perquè és Sant Andreu, onomàstica que va lligada a la fira que porta el mateix nom i que es va celebrar el cap de setmana passat.La Fira de Sant Andreu és una de les més antigues i arrelades de Catalunya, ja que compta amb una tradició de més de sis segles d’història. Es tracta d’una fira que uneix la mostra comercial, agrícola i ramadera amb activitats lúdiques i culturals.Per aquest motiu, la peça seleccionada del mes de novembre és una fotografia de Josep Esquirol que mostra com la gent s’aplegava al voltant de les parades, situades al barri de Fora Portal de Torroella, el 30 de novembre de 1906.

Aquesta fotografia, conservada al fons fotogràfic de la família Mascort, està impresa sobre paper postal, un format que tant el podria haver utilitzat el fotògraf en el moment de positivar la imatge per falta d’un altre suport, o bé haver-lo triat expressament per a l’enviament de correspondència.

La imatge, presa per Josep Esquirol (1873-1931) –conegut com el fotògraf de l’Escala–, és una clara mostra de l’ambient que generava la Fira de Sant Andreu a la Torroella de Montgrí de principis del segle XX. La fotografia demostra com, en l’actual plaça de Quintana i Combis, es distribuïen els comerciants amb les seves parades plenes d’objectes diversos, on es poden distingir eines per al camp, utensilis per a la llar i roba, entre altres.

La dada curiosa d’aquesta fotografia és que a la part inferior esquerra es pot llegir, en un rètol esbiaixat, “Torroella de Montgrí –Feria– 30-11-06”, escrit sobre el negatiu pel propi fotògraf; mentre que l’angle inferior dret unes lletres manuscrites desitgen unes “Felices Navidades y buen año 1944”. Aquest fet ens indica que aquesta postal encara circulava com a correspondència molts anys més tard de la seva creació.

Vides privades

Vides privades. Històries compartides. El fons fotogràfic de la família Mascort (1860-1960), Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 24 de novembre de 2018-22 d’abril de 2019.

GRASSOT RADRESA, M., Vides privades. Històries compartides. El fons fotogràfic de la família Mascort (1860-1960). Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2018, p. 94, cat. 12.