Festa infantil de Noel a l’Hospital Comarques Gironines

Valentí Fargnoli Iannetta, o Annetta (1885-1944) Girona, 6 de gener de 1938

Gelatina i plata sobre placa de vidre (retocada digitalment)

10 x 15 cm
Valentí Fargnoli (1885-1944)
Valentí Fargnoli Iannetta, o Annetta (1885-1944) Girona, 6 de gener de 1938

Gelatina i plata sobre placa de vidre (retocada digitalment)

10 x 15 cm

Es tracta d’una imatge presa per Valentí Fargnoli, fotògraf cabdal del segle XX, qui va deixar testimoni de diversos indrets de les comarques de Girona i de la societat del moment, mostrant el retrat fidedigne d’una època.

Aquesta fotografia, presa sobre una placa de vidre de 10 x 15 cm, està titulada i datada pel mateix Fargnoli amb l’epígraf: “Festa infantil de Noêl: Hospital Comarques Gironines: 6-I-1938”.La imatge mostra una sala infantil de l’antic Hospital de Santa Caterina (anomenat Hospital de les Comarques Gironines durant la II República), en el moment de la visita del Pare Noel el dia 6 de gener de 1938. Aquest, que apareix assegut i de perfil, està acompanyat per un altre personatge barbut, que es mostra dret a l’esquerra de la fotografia, subjectant el que sembla un teatret per a titelles. Al seu voltant, els infants miren a càmera ensenyant els seus regals, mentre que les infermeres i alguns familiars dels pacients apareixen als laterals i al fons de la composició.Aquesta instantània és un exemple de fotografia documental, la principal finalitat de la qual és testimoniar un esdeveniment o lloc amb imatges. Per això, moltes de les fotografies de Fargnoli inclouen una petita descripció i datació, seguida de la seva firma.Estilísticament, la fotografia documental mostra una aparent objectivitat i homogeneïtat tonal, ja que vol reproduir la realitat amb precisió i sense manipulacions.En aquest cas, Fargnoli ho aconsegueix presentant els personatges frontalment i mirant a l’objectiu, amb un posat gairebé teatral, aturant la seva activitat en el moment de la instantània, i reflectint, així, una quotidianitat aparentment espontània.Amb el seu propi estil, Valentí Fargnoli va col·laborar a enriquir el discurs i el llenguatge fotogràfic de tota una generació de fotògrafs d’arreu del país.

Valentí Fargnoli (1885-1944)

Valentí Fargnoli, 1885-1944. Fotografies de la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 16 de novembre de 2013-11 de maig de 2014.

GRASSOT i RADRESA, M., Valentí Fargnoli, 1885-1944. De la fotografia artística a la Nova Objectivitat. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2013, p. 140, cat. 410.BOADAS i RASET, J., Girona. Fargnoli. Girona: Ajuntament de Girona: 2019, p. 277.