Retrat femení

Dibuix

Antonio Fabrés Costa (Barcelona, 1854-Roma, 1936)
Roma, 1914
Llapis grafit i carbonet

30 x 20 cm
Cette pièce est intégrée à la publication:
Pintura española en la Colección Mascort
Voir catalogue
Dibuix

Antonio Fabrés Costa (Barcelona, 1854-Roma, 1936)
Roma, 1914
Llapis grafit i carbonet

30 x 20 cm

El dibuix ens mostra el bust d’una jove amb una mirada directa i penetrant cap a l’espectador. La jove va vestida com una camperola italiana amb la seva indumentària típica romana, amb caputxa, camisa i cosset. Els personatges retratats en l’obra de Fabrés són sempre reals i mai imaginaris, i probablement es tracti d’una camperola com les que solien anar a la Piazza di Spagna a Roma, on els pintors les contractaven per a fer de model.

Fabrés construeix un retrat d’una sòlida factura, que evidencia, un cop més, un gran domini del dibuix, i que té com a resultat una gran veracitat. La seva observació transcendeix els trets bells de la jove i esporàdica model, ja que l’artista és capaç de transmetre’ns les percepcions d’aquesta, on es barregen en la seva postura i mirada, a parts iguals, orgull, serenitat o tensió digna pel fet de posar.

El retrat està signat, datat i dedicat a la Marquesa de Argüelles, amb una inscripció a la part superior dreta: «P.C. p. A.F./ A la Exma Señora/ Marquesa de Argüelles/ Su humilde servidor/ Antonio FABRES/ Roma 1914». La Marquesa de Argüelles era la senyora María Josefa Argüelles Díaz, filla única del senyor Ramón Argüelles Alonso. Aquesta aristòcrata, casada amb Federico Bernaldo de Quirós, un altre dels cognoms il·lustres de la noblesa asturiana, va ser molt coneguda a la societat espanyola del moment i també va patrocinar i es va interessar per les arts.

Cette pièce est intégrée à la publication:

Pintura española en la Colección Mascort
Voir catalogue
Des expositions:

Pintura espanyola a la Col·lecció Mascort. Visions 1800-1950. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 4 de juny-16 d’octubre de 2016.

Bibliographie:

CREIXELL, R. M., Pintura española en la Colección Mascort. Visiones 1800-1950. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2016, pp.128-131, cat. 42.