Parella de marcelines

Orfebreria
Barcelona, 1814-1815

Francesc Arquer (atribució)Plata modelada, fosa i caladaMarques: + BAR (Barcelona); Joan SERRA (contrast); F.A. (Francesc Arquer, artífex)

5,70 × 20,20 cm (Ø); 270 g / 6 × 19,7 cm (Ø); 270 g
Cette pièce est intégrée à la publication:
Orfebreria
Barcelona, 1814-1815

5,70 × 20,20 cm (Ø); 270 g / 6 × 19,7 cm (Ø); 270 g

Aquest mes d’agost presentem una parella de marcelines (o mancerines), uns objectes d’un ús domèstic molt concret, ja que servien per a prendre xocolata desfeta.Una marcelina consta d’un petit plat amb una abraçadora al centre, la qual subjectava la xicra o tassa ‒generalment de porcellana‒ que contenia la xocolata. El seu nom es deu a qui es considera el seu inventor, el marquès de Mancera, probablement Don Pedro de Toledo y Leyva, virrei del Perú entre 1639 i 1648.

Aquestes dues marcelines, pràcticament iguals entre si, estan formades per un petit plat circular acabat en una ala amb una ampla sanefa de motius calats, que alternen tetralòbuls i triangles inscrits. Al centre, l’abraçadora està subjecta per quatre suports, la decoració dels quals alterna, a la part central, perles en degradació i una flor de sis pètals, mentre que als costats es mostren sanefes de metall llis adornades, amb petites fulles a la seva part superior. Els quatre peus se subjecten sobre una base de triangles calats que alternen polígons de quatre cares, mentre que un gran botó central ancora aquesta secció.
Al fons de l’abraçadora apareixen les marques: +BAR, per Barcelona; SERRA, referent al cònsol marcador; i, al costat oposat, F.A., la de l’artífex, que provablement correspongui a Francesc Arquer (tot i que també s’havia pensat en Felip Armengol, doncs ambdós compareixen al Llibre del Col·legi d’Argenters de Barcelona). Al revers del plat apareixen les mateixes marques.
No és freqüent trobar-se amb un parell de marcelines, ja que se’n sol conservar només una de la parella, però, precisament, la col·lecció Mascort en custodia tres parells en total, a part d’una de ceràmica de reflexes, doncs també se’n feien d’aquest material.

Cette pièce est intégrée à la publication:

Des expositions:

Orfebreria i joieria a la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 11 de juny-16 d’octubre de 2022.

Bibliographie:

SANJOSÉ, L. de, La platería en la Colección Mascort. Los artífices y sus obras. Siglos XIV-XIX. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2022, cat. 171-172, pp. 418-421.