Copó o píxide amb peu

Lleó / Astorga (?), finals del s. XVI - inicis del s. XVII

Plata, tornejada, fosa, gravada i repujada, interior daurat

26 × 10,4 cm (Ø base); 342,6 g
Cette pièce est intégrée à la publication:
Orfebreria
Lleó / Astorga (?), finals del s. XVI - inicis del s. XVII

Plata, tornejada, fosa, gravada i repujada, interior daurat

26 × 10,4 cm (Ø base); 342,6 g

La peça seleccionada per aquest mes de juliol és una píxide amb peu o copó, un objecte d’orfebreria religiosa destinat a contenir les sagrades formes. La Col·lecció Mascort conserva un grup de més de cinquanta píxides -algunes amb peu i altres sense aquest-, sobretot de Burgos i Lleó, però també d’altres centres argenters.

Totes elles es poden veure a la Casa Galibern, a l’exposició Orfebreria i joieria a la Col·lecció Mascort, fins el 16 d’octubre.

Es tracta d’una caixa cilíndrica, amb motllures als extrems, decorada amb encreuaments de cintes i motius vegetals molt similars als que es troben en d’altres peces lleoneses del Baix Renaixement. D’aquesta ornamentació en destaca el fons amb picat de llustre i l’aspecte llis de la resta dels motius decoratius. El picat de llustre és una tècnica complementària al repujat, que consisteix en picar el fons del metall amb un cisell, per crear una superfície mat sobre la que sobresurten les formes rellevades brillants. La tapa també presenta la mateixa decoració de la caixa, a més de gallons cisellats separats per bandes llises amb petits motius geomètrics i rodelles. La píxide té un peu de base circular amb una tija, on es distingeix un nus de gerro semi ovalat. El peu segueix la decoració de la resta de la peça. Es desconeix l’obrador d’aquesta píxide o copó, ja que no disposa de marques, però, pels motius decoratius i la configuració que presenta, la procedència d’aquesta peça s’apropa molt a l’estil de Lleó o Astorga.

Cette pièce est intégrée à la publication:

Orfebreria i joieria a la Col·lecció Mascort. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 11 de juny-16 d’octubre de 2022.

SANJOSÉ, L. de, La platería en la Colección Mascort. Los artífices y sus obras. Siglos XIV-XIX. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2022, pp. 280-281, cat. 110.