Mapa de Catalunya

Gravat

Jan Baptista Vrients (Anvers, 1552-1612).
Anvers, [1605-1608]

Gravat al coure

38,7 x 49,9 cm (petja), 41,5 x 51,5 cm (fulla)
Cette pièce est intégrée à la publication:
La Cartografía de la Colección Mascort
Voir catalogue
Gravat

Jan Baptista Vrients (Anvers, 1552-1612).
Anvers, [1605-1608]

Gravat al coure

38,7 x 49,9 cm (petja), 41,5 x 51,5 cm (fulla)

Va ser publicat per primera vegada en l’atles Theatrum Orbis Terrarum, sota el títol «CATALONIÆ / PRINCIPATVS / NOVISSIMA / ET ACCVRATA / DESCRIPTIO» en les edicions castellanes de 1602 (probablement incorporat a posteriori) i 1612.

A l’angle inferior dret presenta una cartel·la amb una dedicatòria a la Generalitat i amb l’escut de Catalunya entre dues figures femenines al·legòriques. A dreta i esquerra, dos escuts més: el de la Diputació del General (actual Generalitat de Catalunya) i el de la ciutat de Barcelona.

El mapa presenta un doble marc amb l’interior graduat i una rosa nàutica de trenta dos vents amb una flor de lis i una creu per indicar l’est. Pel que fa al relleu, es marca la orografia amb muntanyes de perfil i es mostra la xarxa hidrogràfica, tant la principal com la secundària. Representa els nuclis de població segons la seva importància, amb agrupacions d’edificis. Presenta abundant toponímia en llatí i català. Ombreja la costa per delimitar-la, i el mar, puntejat, és representat per un animal marí i un vaixell.

Cette pièce est intégrée à la publication:

La Cartografía de la Colección Mascort
Voir catalogue
Des expositions:

La Cartografia de la Col·lecció Mascort. Escenes de la història. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 16 de juny-14 d’octubre de 2018.

Bibliographie:

PADROSA GORGOT, I., La Cartografía de la Colección Mascort. Escenas de la historia. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2018, pp. 260-264.