Braçalera o lateral de banc

Meuble
Mallorca, segle XV

Fusta de noguera tallada

157 x 45 x 5,5 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

Alguns mobles singulars
Piezas escogidas
Meuble
Mallorca, segle XV

Fusta de noguera tallada

157 x 45 x 5,5 cm

Es tracta d’un fragment, d’un lateral, d’un dels bancs dels Jurats de la Universitat de Palma de Mallorca. Els Jurats era la màxima representació de la ciutat, una mena de regidors, i la Universitat era el nom amb el que es coneixia el que avui dia és l’Ajuntament.

Aquest fragment de banc està decorat amb les armes de la ciutat de Palma de Mallorca, un escut quarterat: 1r i 4t quarters amb tres pals: 2n i 3r quarters amb un castell damunt ones. L’escut està timbrat amb un elm tancat, amb una cimera en forma de drac alat, o vibra, en posició rampant i mostrant les urpes. La cimera descansa sobre una diadema entortolligada de la qual penja un mantell amb dues puntes rematades amb borles. El castell damunt les ones és la representació del Castell o Palau Reial de l’Almudaina, un edifici situat just al costat de la Seu i residència històrica dels reis de Mallorca.

A principis del segle XX, la Seu de Palma de Mallorca es reorganitzà i es distribuí el mobiliari litúrgic del presbiteri i del cor, arrel d’unes reformes encarregades a l’arquitecte modernista Antoni Gaudí (1852-1926). Algunes peces sobrants passaren a mans d’antiquaris, com aquesta braçalera adquirida pel col·leccionista d’art, antiquari i dibuixant Josep Costa Ferrer (1876-1971), conegut com a Picarol, que la diposità al museu de la Cartoixa de Valldemossa amb part de la seva col·lecció.

Aquesta peça es troba intregrada en les publicacións:

Alguns mobles singulars
Piezas escogidas
Des expositions:

Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 12 de juny-26 de setembre de 2010.

Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Castell-Palau de la Bisbal d’Empordà, 8 d’abril-8 de maig de 2011.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

Bibliographie:

DOMENGE, J., Informe braçalera o mampara lateral d’un banc. Arxiu Col·lecció Mascort, 2005 [Treball Inèdit].

CREIXELL, R. M., Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2010, p. 19, cat.1.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 66, cat. 26.