Arqueta amatòria

Barcelona, c. 1425

Fusta d’arbre blanc recoberta de guix estofat, daurat i policromat

18 x 28 x 15,5 cm
Cette pièce est intégrée aux publications:

Alguns mobles singulars
Meuble
Barcelona, c. 1425

Fusta d’arbre blanc recoberta de guix estofat, daurat i policromat

18 x 28 x 15,5 cm

Aquesta arqueta de fusta de forma rectangular i amb la tapa lleugerament bombada, està decorada amb estuc en baix relleu daurat, amb motius punxonats, i policromat.

A la seva cara frontal trobem dues escenes, la de l’esquerra de la composició mostra una parella jugant a escacs, amb un filacteri on es pot llegir “tot bé”, i a la dreta, una parella abraçant-se en actitud amorosa. A la part posterior, apareix una escena de torneig, on una dona amb un escut ataca amb llança el seu contrincant, un cavaller amb escut, escena relacionada al torneig d’amor. A un lateral de l’arqueta es veu una dama al costat d’una font on es banya un nen, es tracta d’una clara al·lusió a la font de la vida. A l’altre costat apareix una dona amb un ocell a la mà, símbol de l’ànima de l’enamorat capturat per la seva dama. Finalment, la decoració de la tapa està dividida en dos registres: en un hi trobem uns músics, una figura femenina amb un arpa, una masculina amb una flauta i dues parelles agafant-se amorosament; en l’altre registre hi ha dues parelles dansant.

Alguns mobles singulars

Alguns mobles singulars. S. XIV-XVIII. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 11 de juny-26 de setembre de 2010.

T’estimo. Una història de l’amor i el matrimoni. Museu d’Historia de Catalunya, Barcelona, 22 de novembre de 2015-10 de juny de 2016.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

Moble Català. Barcelona: Palau Robert/ Electa, 1994, pp. 192-194, núm. 3.

CREIXELL, R. M., Alguns mobles singulars. S. XIV-XVIII. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2010, p. 20, núm. 2.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, p. 59.