Vista de la ciutat de Barcelona

Dibuix
Ercole Frigoni, Bazzicaluva (1607-post 1661) Itàlia, c. 1642

Ploma i tinta sèpia sobre paper verjurat

20,5 x 36 cm
This piece is integrated into the publications:

El arte de la pintura y el dibujo
Dibuix
Ercole Frigoni, Bazzicaluva (1607-post 1661) Itàlia, c. 1642

Ploma i tinta sèpia sobre paper verjurat

20,5 x 36 cm

Aquest dibuix forma part d’un conjunt de vuit vistes de ciutats portuàries de la península: Alacant, Mallorca i dues vistes de Dènia, es troben en col·leccions privades; Roses i Cartagena, al Courtauld Institute de Londres; i la vista de Tarragona, que es troba al museu d’història de dita ciutat. Benito Navarrete, Catedràtic de la Universidad de Alcalá, ha estudiat minuciosament les vistes i en va publicar un article a la prestigiosa revista americana Master Drawings.

El dibuix, de traç solt, ens retrata una Barcelona des del mar, amb un especial interès en les edificacions que conformen la fisonomia de la ciutat. Un litoral marítim ple d’embarcacions en la part de les drassanes, i la resta davant la costa, al·lusiu al trànsit marítim que hi podia haver al port, a més de dues galeres aproximant-se, una d’elles disparant, possiblement una salva de salutació.

A l’esquerra del dibuix, hi trobem la muntanya de Montjuïc, on veiem la fortalesa en actiu, disparant diverses peces, fet que permet datar el dibuix a partir de 1640, moment de construcció de la fortificació defensiva durant l’anomenada Guerra dels Segadors. També podem observar altres edificis emblemàtics de la ciutat com la catedral, el mirador del Rei Martí, la torre del monestir benedictí de Sant Pere de les Puel·les, Santa Clara o Santa Maria del Pi.

El arte de la pintura y el dibujo
Exhibitions:

El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 27 de juny-12 d’octubre de 2015.

Peces escollides. La selecció del col·leccionista. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 17 de juny-15 d’octubre de 2017.

Bibliography:

NAVARRETE PRIETO, B., «Views of Spanish Ports by Ercole Bazzicaluva», a Master Drawings. Drawings in Spain and Portugal, XLV, 3, New York, 2007, pp. 345-353.

CREIXELL, R. M., El arte de la pintura y el dibujo. Visiones 1400-1800. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2015, pp. 108-111, cat. 33.

CREIXELL, R. M., Piezas escogidas. La selección del coleccionista. 10º Aniversario. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2017, pp. 112-113, cat. 68.