Pot d’apotecari

Atribuït al taller d’Onofre Rodergues
Apotecaria de Francesc Tarradellas, Manresa

Alçària:30,5 cm
This piece is integrated into the publication:
La loza catalana
See catalog
Ceramics
Barcelona, 1625

Atribuït al taller d’Onofre Rodergues
Apotecaria de Francesc Tarradellas, Manresa

Alçària:30,5 cm

L’obra seleccionada per aquest mes de juny forma part de l’exposició actual de la Casa Galibern, 1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica. Es tracta d’un pot de farmàcia molt especial per la policromia amb la que està decorat, per l’atribució, i fins i tot, per la farmàcia per la qual fou fabricat.

El pot té un perfil cilíndric, lleugerament còncau, amb el coll curt i ample, i amb la base amb repeu anular. Està decorat amb blau, morat, ocre i verd. En el coll mostra una decoració feta amb fulles de llorer de color verd disposades en forma de corona. En el cos, presenta unes flors grans de color groc amb els estams en ocre i unes fulles polilobulades de color verd. Un colom i un querubí, un àngel representat com un cap alat infantil sense cos sobre fons blanc, decoren la resta del pot. Al centre del pot, i en diagonal, presenta la cartel·la Serici crudi (seda crua) amb lletra gòtica.

Durant la primera meitat del segle XVII es va popularitzar la vaixella policroma, amb una forta influència de Talavera i de centres italians de la Ligúria (Savona, Albisola) i Castel Durante. Un dels tallers barcelonins on es va elaborar pisa policroma va ser el de Lluis Castanyera, on hi van treballar escudellers com Onofre Rodergues, a qui s’atribueixen la majoria dels pots d’apotecari policroms de la primera meitat del segle XVII que s’han conservat. El pot que els presentem està atribuït a aquest escudeller, sobretot per la sanefa de llorer i les flors grans que trobem en moltes obres d’aquest autor.

Aquest pot va ser produït per a la apotecaria de Francesc Terradellas, de Manresa. Es conserven dos documents: un de l’any 1624 i un del 1625 que corresponen a dos encàrrecs de pots fets a l’esmentat mestre escudeller. En total, es tractaria de 200 pots grans i 50 de petits. D’aquests 250 pots se n’han conservat uns 40 fins a l’actualitat

This piece is integrated into the publication:

La loza catalana
See catalog
Exhibitions:

La ceràmica catalana de la Col·lecció Mascort, s. XIV-XIX. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 1 de juny-28 d’octubre de 2012.

1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 12 de juny-12 d’octubre de 2021.

Bibliography:

CERDÀ i MELLADO, J. A., La loza catalana de la Colección Mascort. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2012, pàg.133, cat. 10.

CERDÀ i MELLADO, J. A., “De Lorenzo de Madrid a Llorenç Passoles: La producció de ceràmica polícroma a Barcelona a la primera meitat del segle XVII”, Butlletí Informatiu de Ceràmica, 2004, núm. 82-83, pàg. 46-68.

1000 anys de ceràmica catalana. Celebrant els 40 anys de l’Associació Catalana de Ceràmica. Butlletí Informatiu de Ceràmica, 2021, núm.121-122, pàg. 127.

Others