Exposicions anteriors 14 juny - 12 octubre 2014

Rajoles, plafons i socarrats

de la Col·lecció Mascort

L’exposició que enguany acull la Casa Galibern, seu de la Fundació Mascort, a Torroella de Montgrí, mostra la important col·lecció de rajoles, plafons i socarrats que, durant dècades, ha pogut formar el seu propietari, Ramón Mascort. Integrada per més de 700 peces, inclou des de produccions medievals fins a peces del segle xx. En destaquen el conjunt de rajoles elaborades a Manises durant els segles xv i xvi, les sèries de plafons “de mostra” catalans i valencians, els socarrats –entre els quals  cal ressaltar un amb la representació d’un centaure arquer, únic en el seu gènere–, així com diverses plaques d’entrebigat, sense oblidar l’esplèndid conjunt de rajoles  d’oficis i altres exemplars que mostren representacions de vaixells dels segles xvii i xviii. D’entre les joies de la col·lecció, cal esmentar els retaules devocionals, alguns dels quals representen obres mestres de la rajoleria catalana. Tanmateix, si s’hagués de destacar alguna peça, el plafó que representa el setge de la ciutadella de Roses de 1645 seria la triada.

Exposició de la col·lecció Mascort, que es celebrarà a la Fundació Mascort del 14 de juny al 12 d’octubre de 2014, a Torroella de Montgrí, Girona

Azulejos, paneles y socarrats de la Colección Mascort  és el títol del catàleg que acompanya l’exposició. Es tracta d’un luxós llibre de 350 pàgines, profusament il·lustrat amb més de 700 fotos de peces de l’exposició, més les fotos dels 136 estergits de la col·lecció Raimon Casellas cedides pel MNAC. Les fotos s’acompanyen de les seves descripcions així com d’una extensa introducció on es donen a conèixer moltes dades inèdites referents a la producció de rajoles a Barcelona durant els segles XVI al XIX, a més dels resultats de l’anàlisi de les pastes d’algunes rajoles de provinença dubtosa.