Escriptori

Moble
Catalunya, Barcelona, finals del s. XVI-XVII

Fusta de noguera, amb filet de boix a l’exterior, interior amb talla de boix i incrustacions d’os

120 x 62 x 51 cm
Aquesta peça es troba intregrada en la publicació:
Alguns mobles singulars
Moble
Catalunya, Barcelona, finals del s. XVI-XVII

120 x 62 x 51 cm

Avui es compleixen tres anys de l’inici d’aquest projecte d’obres seleccionades, que el vam començar presentant una calaixera escriptori (canterano) de Torroella de Montgrí. Actualment, continuem treballant per compartir les peces més significatives de la Col·lecció Mascort.

Es tracta d’un escriptori de noguera amb doble tapa, una a la part frontal i una altra a la part superior. La tapa exterior frontal consta de dos panells separats per un muntant llis amb una decoració austera que contrasta amb la riquesa ornamental del seu interior.Cada panell exterior té una estrella de dotze puntes emmarcada per una sanefa de filet de boix. En canvi, la tapa superior, per la part interior, té dos plafons amb dues arcades decorades amb incrustacions de tarsia o marqueteria de pinyonet, resseguides per una cinta vegetal tallada. Al centre, separant els dos plafons, trobem un motiu renaixentista amb un gerro amb elements vegetals i animals, així com un grotesc.
La tapa abatible, per la part interior, presenta dos bous encerclats. El bou, com a emblema heràldic, es pot associar als Borgia, d’origen valencià, els quals van ser una de les famílies més influents en la seva època. L’estructura interior de l’escriptori està distribuït en calaixos petits i portelles, amb talla plateresca de boix.

Aquesta peça es troba intregrada en la publicació:

Alguns mobles singulars

Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Casa Galibern-Fundació Mascort, Torroella de Montgrí, 12 de juny-26 de setembre de 2010.

AGUILÓ, Mª. P., El mueble en España. Siglos XVI-XVII. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Ediciones Antiquaria, 1993, p. 258.CREIXELL, R. M., Alguns mobles singulars, s. XV-XVIII. Torroella de Montgrí: Fundació Privada Mascort, 2010, p. 27, cat. 7.